söndag 17 november 2013

Västkusten t&r på 56 timmar

Det måste bannemej vara rekord! Kl. 15 i torsdags eftermiddag drog vi till västkusten och fem timmar senare var vi framme. Tjejerna var löjligt tända på att komma till mormor och morfar att de tjatade hål i huvudet på oss ändå från Nyköping. Sova var tydligen inte att tänka på.
"- Hur långt är det kvaaaaaar? Jag vill vara framme hos mormor och morfar NU!"

Väl framme var det stora kramen! Vi har inte setts sen den 1 september, när de var hos oss senast, så det var jättemysigt att träffa mormor/morfar/mor/far/svärmor/svärfar igen! Tjejerna var inte ett dugg blyga och efter kramkalaset rusade de direkt in i lekrummet och började inventera alla nya Barbiedockor och prinsessklänningar. Min mor är så himla omtänksam och har inrett ett helt rum med leksaker passande alla sex barnbarnen. Stor som liten. Kille som tjej. Det är rena paradiset för barnen!

 
Lillasyster i mormors knä                       Lillasyster klappar Mårten Gås
 
På fredagen hade vi barnvakt, så jag och mannen min åkte in till stan för en lugn fika och lite shopping. Vi lyckades handla allt möjligt bra, men inte en endaste vinterjacka till mig. Jakten fortsätter.

 
            Fika utomhus i november                                                     By night

På lördagen gick vi en promenad längs med havet och insöp tång och salt. Underbart! Vi såg hur förra veckans storm hade ställt till det i skogen och så passade vi på att titta på hus och drömde oss bort till ett hus vid havet.

  Simones framfart

 
           Mysiga fiskebodar                                              Västkusten i mitt hjärta


 
Rit på stranden och lek i sanddynerna


Vid lunch invaderades huset av resten av min familj - min syster, bror, min svåger och alla fina syskonbarn! Det var nämligen dags för den årliga gåsamiddagen med alla möjliga tillbehör. Min mor & bror stod för gåsen och far för den mycket fint skalade potatisen. Svartsoppa till förrätt och skånsk äppelkaka till efterrätt. Som det ska va. År efter år. Som alternativ till svartsoppan fick vi ickesvartsoppeätare, en jättegod jordärtskockssoppa och eget tillbehör. Barnen såg vi knappt röken av under hela middagen. De hade så mycket lek att ta igen att de försvann från bordet nästan innan vi vuxna hade tagit första tuggan. Att äta var inte lika lockande som att busa med kusinerna.


Gåshals, lever, hjärta och muskelmage.....och resten av den goda gåsen!

Fikagäss
 
Eftersom min man skulle jobba på söndagen, så bestämde vi oss för att åka hemåt redan på lördag kväll. Kl. 18 lämnade vi västkusten, kl. 20:30 slocknade tjejerna i bilen och kl. 23:20 var vi hemma. Skönt! En alldeles för kort helg! Tur att vi snart ska ner igen och fira jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar