tisdag 12 november 2013

Helgen som gick

Ja och så måste jag ju förstås berätta om helgen. Jag var ju ute på galej med tjejkompisarna – utan män och barn! Det händer ca 2 ggr/år så nog förtjänar det en liten stund i rampljuset.

Först på dagen var vi och hälsade på min mans mormor som tråkigt nog har åkt tillbaka in på sjukhus. Det var så mysigt att träffa henne även om hon inte var helt piggelin! Barnen imponerade faktiskt först genom att vara stilla och ganska tysta för att sedan hitta tillbaka till sitt vanliga tillstånd och sprang slalom mellan rollatorerna i sjukhuskorridoren.

Sen bytte jag gummistövlarna mot klackskorna och mötte upp med mina fina vänner på Södra Sällskapet. En supermysig restaurang på Söder. Väldigt anonym fasad, men läckert inne. Bra mat till bra priser. Jag hade t o m kunnat tänka mig att betala mer för huvudrätten, så jag blev förvånad när notan kom. Jag åt älgfärsmedaljong med smak av enbär, rosmarin, backtimjan på en vinskyspegel med choklad och krossad peppar toppad med gräddkokta kantareller, potatispuré och rårörda lingon. Mums!

  
Bild lånad från Södra Sällskapet
 
Sen bar det av till Göta Lejon och musikalen ”Priscilla –Öknens drottning”. Vilket drag! Vilken musik! Och vilka fantastiska scenkläder! Jag älskar verkligen livemusik och föreställningar! Allt kan hända och upplevelsen är så mycket bättre än t ex bio. Dessutom får man chansen att fylla på det där lilla kulturkontot man bär på. Check.



Bild lånad från QX
Då skulle jag egentligen kunnat gå hem. Jo faktiskt. Man ska sluta när kvällen är på topp. För sen hamnade vi i en låååång kö till Golden Hits för att sen trängdes på ett alldeles för litet dansgolv med alldeles för mycket folk som hade fått alldeles för mycket innanför västen. Vi funderade i ett par sekunder på att försöka komma ifatt med de andra gästernas promillehalt, men insåg snabbt att det fanns en morgondag också. Moget. Så vi svängde våra lurviga ett tag och skrattade mycket innan det var dags för taxi hem till Ön.

Morgonen därpå väntade Fars dag och tjejerna uppvaktade sin älskade pappa med hemmagjord kartongslips från lillasyster och ett självportträtt av storasyster omsorgsfullt inslaget.  Han fick också, som brukligt på Fars dag, kalsonger och en väldans fin Pappamugg. För att inte glömma frukost med American pancakes och annat gott innan han åkte till sin match.


Fin farslips                                                     Farfrulle

Jag och tjejerna gick på kusinkalas och sladdade in här hemma i tid till att laga Fars dagsmiddag till Pappa D när han kom hem. Vi somnade alla gott den kvällen vill jag lova. 


Fantastifullt värre. Helstekt fläskfilé med ugnsrostade rotfrukter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar