lördag 2 november 2013

Fredagsmys?

I min mening är fredagar den allra bästa dagen på veckan. Fredagar är heliga. Man har hela helgen framför sig.  Och ännu bättre har de blivit sen både min man och jag har börjat jobba 1/2-dag på just fredagar. Så här ser en vanlig fredag ut:

Min man stiger upp i ottan och åker till jobbet. Jag masar mig upp något senare och väcker två trötta tjejer som jag lämnar på förskolan alldeles för sent. Sen planerar jag min korta arbetsdag minutiöst för att jag med gott samvete ska kunna stänga ner datorn och säga trevlig helg till min kollega kl. 12:30.

Sen brukar jag möta upp min man för lunch i lugn och ro. Vi kan alltså prata ostört med varandra i en hel timme utan avbrott! Ingen som propsar på att vi ska dela deras mat, hälla upp mer mjölk eller plocka upp gaffeln som trillade på golvet för femte gången. Vi behöver heller inte gå ifrån för att torka rumpor. Halleluja! Om någon från Försäkringskassan har något att invända mot detta så kan ni överföra föräldrapeng från vårt konto för 60 minuter varje fredag till er avdelningen för framtida rehabilitering för slutkörda småbarnsföräldrar.

Sen hämtar vi barnen tillsammans och kanske går och fikar någonstans innan det är dags för storasyster att gå på sin dans. Vanligtvis tar jag storasyster till dansen och pappa och lillasyster får lite go kvalitetstid. Igår var dansen inställd pga höstlovet och pga hällregnet som plötsligt kom över oss, bestämde vi oss för att istället gå hem och fika. Sagt och gjort.

Kul att hoppa i vattenpölarna


Vi gjorde chokladbollar och pärlplattor under vild och högljudd protest från lillasyster någon som inte kunde hia sig utan promt skulle äta upp all smet och absolut inte, under några omständigheter sitta still när vi pärlade. Denna någon envisades med att "hjälpa" sin syster genom att hälla en hel näve pärlor rakt på systerns nästan färdiga pärlplatta. Denna "hjälp" mottogs inte särskilt positivt. Låt oss säga att dusten som uppstod fick t o m Iran-Irakkonflikten att blekna. Tror inte att Jan Eliasson skulle haft en sportslig chans i vårt pysselstuga igår.

 
Färgglada chokladbollspops och Halloweenpärlplatta

Sen har både jag och min man nån slags romantiserad bild av hur en fredagskväll ska vara. Kanske något vi har med oss från vår barndom? Jag minns hur brasan sprakade, små myslampor var tända i alla hörn och levande ljus på det dukade middagsbordet i vardagsrummet. Utanför fönsterna var det mörkt och vinden blåste kallt, men inomhus fanns det en värme. Min Far spelade piano och Mor lagade mat. De hade korkat upp en flaska rött eller sippade på var sin whisky. Jag fick smaka iskalla pommes direkt från plåten innan de stoppades in i ugnen och till maten fick jag och mina syskon dricka LÄSK. En 33 cl Elvira Blåtira, Sockerdricka eller Loranga var. På menyn stod det grillkorv med pås-bea till pommesen. Mina föräldrar åt lövbiff med örtsmör i korvförpackning.

Jag undrar om detta hände varje fredag, eller om jag bara har valt ut just en enda fredag som spelas om och om igen för mitt inre, för så ser sannerligen inte fredagarna ut hos oss. Min man säger att det säkert har med åldern att göra. Han kanske har rätt.

Efter storasysters (vanligtvis) dans är det dags för matlagning.
"-Vad ska vi äta? Vem ska laga? Vem ska handla?" Så låter det hos oss blandat med "-Jag är huuuuungrig!" och "- Aaaaaaaaaj, sluta!"

Vi föräldrar är stressade och barnens blodsocker är i nivå med Australien. Hafs, hafs ihop med någonting. I går blev det skaldjursrisotto á la min man. Kul med variation till tacos ibland.



Alltid lika tacksamt att bjuda barnen på nya smaker
 
"- Inte gott", hördes från storasyster.
"- Bläääää" sa lillasyster samtidigt som hon spottade ut tuggad risotto på tallriken som en idisslande ko.
Nice.
Det blev plan B med en annan näringsriktig middag bestående av yoghurt och Cherioos (eller ringar som vi kallar det). Det slank ner.

Efter maten är det vanligtvis filmtajm och då ska det först bråkas om vilken film som ska ses och vem som bestämde sist och var man ska sitta. Jämte mamma, pappa eller syster. Det är som "hela havet stormar" i soffan! Till slut brukar lugnet lägga sig och då äntligen kan vi föräldrar slappna av och njuta av vårt vin ändå tills någon utbrister:
"- Jag är tööööörstig" och viftar till med armen rakt på någons glas med rödvin...

När barnen har somnat, är vi föräldrar helt färdiga och den där fredagsfilmen som vi hade planerat, orkas inte med utan vi inser att vi istället får ta den imorgon. Lördag är en annan dag och då är vi säkert piggare... Säkert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar