måndag 18 november 2013

Sköna söndag

Så skönt det var att vakna upp i sin egen säng. Det blev som att vi fick en bonusdag denna helg eftersom vi körde hem på lördagskvällen/natten. Så det blev en lugn och harmonisk familjefrukost tillsammans och en cykelpromenad i det fina vädret innan min man skulle iväg till sin match.

   
Stolt cyklandes storasyster i sin nya fina jacka från kusin S
 
"När katten är borta" som det heter, satte vi en sats med glögg. Jag lärde mig det när vi bodde utomlands och glögg inte gick att få tag på. Då tyckte jag t o m att det var godare än köpeglögg och lovade mig själv att alltid göra egen glögg. Får se hur resultatet blir denna gång. Mina små hjälpredor var så duktiga och nu luktar det jul i hela tvättstugan!

Coca Cola, russin, nejlikor, socker, alkoholfri öl, kardemumma mm.
 
Nån som vill ha receptet? Här kommer det hur som helst.

Glögg á la Ön

3 liter alkoholfri öl
2 liter Coca Cola
2,5 kg socker
500 g russin
0,5 dl hela nejlikor
1 bit färsk ingefära (ca 4 cm)
1 påse hela kardemummakärnor
5 skalade potatisar i skivor
2 kanelstänger
50 g jäst

Blanda allt i ett stort kärl (10 l). Täck med folie och gör lufthål. Rör om en gång om dagen i 21 dagar. Sila av allt och låt stå ytterligare 1-2 dygn. Häll upp i flaskor, gör egna etiketter, drick själv eller ge bort i present. Så släng ihop din egen glögg nu så har du hemmagjord glögg till Lucia!
 
Efter glöggproduktionen tog vi bussen till sjukhuset för att hälsa på tjejernas gammelmormor. Vi hade mellis med oss och bussresan var tydligen jättespännande! Vi kan nog åka buss istället för att åka till Liseberg nästa år. Vi får nog göra en ny bussutflykt snart igen. Till allas glädje var gammelmormor mycket piggare idag!!!
 
Nöjda bussresenärer
 
 
Gammelmormors specialare: "Lilltåa, tåtilda, tilderosa, blomsterfrua..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar