onsdag 13 november 2013

Lillasyster: en stilstudie

Jag gillar verkligen utrycket "pick your fights", och det är så rätt i dessa lägen; när det gäller att klä lillasyster.

Lillasyster har sina egna teorier om det mesta. Kläder är inget undantag. Ingenting är direkt logiskt, men så är det kanske med treåringar? Eller så är det bara vår tokiga lilla treåring.

Ett tag var det bara klänning. Bara klänning. BARA KLÄNNING, som gällde. Trots att hon har mycket kläder, så upptäckte jag för en tid sen att hon inte hade tillräckligt många klänningar. Jag hann aldrig tvätta i takt med att de blev smutsiga och då blev det lite lagom panik på donnan vill jag säga.

Så till min stora lycka, slutade hon helt plötsligt med att BARA använda klänning, utan nu funkade plötsligt kjol, byxor, tights mm. Och i denna fas var hon dessutom väldigt medgörlig och protesterade inte det minsta till mina förslag. "Är hon sjuk?", tänkte jag för mig själv. "Feberyra?", rent av.

Men det kom att ändras. Säg den lycka som varar för evigt. Nu vet jag inte riktigt vad lillasysters grej är. Det kanske är det som är grejen, att det inte är nån speciell studie, utan flera? Stil med extra allt.

Häromdagen hade hon t ex tights, pyjamasbyxor och klänning på sig. Samtidigt. Som tur var såg man inte de gröna pyjamasshortsen under klänningen så jag lät det hela bero. En annan gång hade hon en röd fluffig tyllkjol under en klänning. Tjusigt värre.
 
Men jag har helt enkelt gett upp. Hon får se ut som hon vill. Vem är jag att döma om hon vill gå runt att se ut som en clown. Och vill hon frysa om benen eller svettas som en gris, ja då får hon göra det. Hon säger väl till och då löser vi det. Vad är egentligen rätt och fel? Jag ska i alla fall inte bli en mamma som hämmar kreativiteten. Nej, låt den flöda! Jag väljer mina strider och kämpar för husfrid istället.

Mockasiner på händerna                       Täckväst UNDER fleecen

T-shirt ovanpå klänningen                      Linne och barbent i november

              
   Trosor, ullstrumpor & inneskor                 2 (!) klänningar och Björn Borgs svettband

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar