torsdag 21 november 2013

Game set and match

Just nu känns vårt liv lite som en tennismatch. En mixed dubbel. Veteranerna, i skepnad av mig själv och min man på ena sidan av nätet och på andra sidan, livet.

Mitt i vardagen springer jag och min man fort åt alla möjliga håll, fram och tillbaka och försöker fånga upp så många bollar som möjligt. Ibland returnerar vi bollen galant och slår vi in den och ibland går bollen i nät. Någon gång kan vi till och med få in ett serve ess när t ex en morgon bara flyter på och vi lämnar våra nöjda och glada bollkallar på förskolan I TID!
Det gäller att ha bra fotarbete. Att aldrig stå still. Då kanske man missar en boll och matchen är förlorad. Torskfilé. Nej röra på fötterna och vara beredd på eventuella skruvbollar som oväntat kommer från ingenstans. Det kan röra sig om en kul fest men ingen barnvakt, ett hastigt påkommet utvecklingssamtal som ska hinnas med innan terminen är slut eller att det plötsligt regnar in genom takfönstret.

En time out vore trevligt! En avkopplande tur till fjällen eller till solen. Men hinns det med?
Vi spelar en 7-setare varje vecka och poängen formligen flyger fram. 15-LOVE. 15-15. 30-15. 40-15. Morgon. Middag. Kväll. Måndag. Tisdag. Onsdag. Nån liten vätskepaus får vi till i sidbytena. En liten kaffe eller ett glas vin när vi snackar taktik. Om du lämnar, hämtar jag. Om du ringer snickaren så ringer jag Försäkringskassan. Om du torkar rumpan denna gång så tar jag nästa spya när vinterkräksjukan gör entré.
Det gäller att hålla balansen när de hårda servarna kommer emot en och stå enade som ett lag. Det tror jag är rätt taktik i livets spel. Game set and match.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar