måndag 16 december 2013

Lucia, Elton och IKEA

Fredagen den 13:e blev riktigt bra med luciafirande på förskolan x2 och sen konsert med Elton John på kvällen. En lite tidig födelsedagspresent till min man. Jag tycker att det är fantastisk härligt med musik! Oavsett om det är små förskolebarn som sjunger om mössens julafton eller om det är en världsartist. Musik är glädje!
 
 
                               Lillasyster in action                       Syskonbild där båda samarbetar...NOT

Bra platser på parkett


På lördagen blev det en lugn morgon utan stress och sen en tur ut i vimlet för att köpa julgran mm. Att surra fast en julgran på taket i småregn var inte det roligaste tyckte min man och tålamodet tog slut. Så o-roligt att han glömde dra åt remmarna och halvvägs hem tjoar storasyster:
"- Mamma, mamma, granen håller på att ramla av. Tiiiiittttttaaaaa!!!"

Och mycket riktigt, granen hängde och slängde halvvägs ner från biltaket.
Jag öppnade fönstret och hivade mig ut en bit fört att hålla fast granen bäst jag kunde medan min man svängde in i närmsta bussficka. Vi tog fram ytterligare ett spännband och surrade fast granen lite hårdare. Sen satt den hela vägen hem.


Innan granen började glida
 
Utan gran på taket åkte vi hem till några vänner för 5-årskalas. Det blev lek, bus, tacos och tårta för hela slanten!
 
Söndag morgon. Tredje advent och dags att klä granen. Vi måste ju hinna njuta av den innan vi åker iväg. Tänk att en familj kan ha så olika uppfattning om hur en julgran ska se ut. Jag vill ha rött, vitt och silver. Inte för mkt, utan lagom med dekorationer. Storasyster vill ha glitter, kristaller och godis. Min man vill ha extra allt och lillasyster vill inte att granen ska ha nåt. Lika många åsikter som familjemedlemmar alltså. Jag gav upp. Nu har vi en röd, vit, silvrig, glittrig, godisig gran med extra allt och en kamel. Inget konstigt med det. De tre vise männen hade väl en kamel? Eller?
 
 
                             När tredje ljuset brinner...                           Julgranspyntning

 
   Inte färdigklädd än (tydligen)                         Kamel och vattenpipa såklart!

 
Sen skulle storasyster på pannkakskalas medan vi andra åkte en snabbis till IKEA. Och då menar jag verkligen en snabbis. Vi sicksackade mellan stilla strosande besökare med en trotsig treåring på flaket, fick med allt på listan och hann hem, med åtta minuter till godo, för att hämta storasyster på kalaset. Sen gjorde vi inte många knop resten av den dagen. Gött!
 

Jag vill gå själv. Nej sitta. Gå själv. Nej sitta...osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar