fredag 24 januari 2014

Januari börjar året...

Men seriöst, varför måste just du börja året? Januari månad = ny energi!? Eller precis tvärtom? Jag faller tyvärr in under kategorgin, precis tvärtom. Förlåt mig januari, men allvarligt talat, varför finns du? Vad är ditt syfte?

Du är som en lång, mörk transportsträcka mellan julen och februari månad. Inte för att du februari är en så väldans ball månad du heller, men eftersom jag fyller år då, har du ändå en speciell plats i mitt hjärta ♥ Plus att Alla hjärtans dag infaller då liksom roligt sportlov. Så februari har i alla fall ett upp på januari. Keep up the good work, februari!

Men åter till dig januari, du eländiga uppförsbacke. Inga fester bjuder du på för de fick december den stora äran att stå värd för. Du är kall och mörk, så alla vettiga människor stannar inomhus och sticker knappt ut näsan utanför dörren annat än för att gå till och från jobbet. Vi har inga pengar att spendera trots att du lockar med reapriser. December såg till att våra spargrisar är tomma efter alla extravaganta julklapps- och mellandagsköp. Jobb och skola har tagit vid efter långledigheten och kropp och hjärna är inte alls beredda på vad som komma skall så det blir istället en chock. Dessutom, ja, dessutom envisas du med att ha 31 dagar. Varför? Februari har åtminstone anständigheten att dra ner på eländet till 28 alt. 29 dagar. Där är nåt du kan ta efter till nästa år januari. Think outside the box.

Inte mycket sol levererar du heller i år. Inte undra på att man blir deppig. Läste någonstans att självmordsstatistiken är som högst just i januari, liksom skilsmässor. Jag skulle inte ta med det i mitt CV om jag var du januari. Ett litet plus dock, är att du bjuder på snö här uppåt i landet, men tyvärr gäller ju inte det för hela Svedala.

Så varför envisas du med att dyka upp år efter år? Ta semester vettja! Dra till Australien och lapa lite sol, så tar vi nästa år ett kliv direkt till februari, utan att passera GÅ. I Australien är januari förknippat med värme och sol. Man badar, surfar och har "barbies" på stranden (inte Mattels naturtrogna plastdockor) utan grillfester. Inte så dumt alls va? "Down under" har du en mycket högre status än här i Norden.

Är vi överens då? Du lämnar mig ifred nästa år och jag slutar gnälla på dig. Igår var jag inte nådig med mina adjektiv beträffande dig ska du veta. Låt oss inte upprepa det, tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar