måndag 27 januari 2014

Håll i hatten!

Huj va det blåser där ute! Bara 9 m/s enligt yr.no så det låter nog värre än vad det är, men det känns som om taket på huset ska till att lyfta.

Nåja, i helgen var det fint väder. Det var t o m så att solen tittade fram. Tjejerna blev överlyckliga och tjoade liksom överentusiastiska charterresenärer:
"-Titta solen! Sooooool!"  Det är vid sådana tillfällen man märker att vi bor i ett solfattigt land.

Sitter här och funderar över vad vi egentligen gjorde i fredags, men går helt bet på det. Vad tusan gjorde vi för tre dagar sedan??? Vilket teflonminne jag har utvecklat sen jag fick barn och värre har det blivit med åren. Hur ska detta sluta?

Nåja, i fredags gjorde vi säkert nånting jätteroligt och mysigt tillsammans heeeeela familjen och alla var sams och ingen bråkade. Låt oss lämna det där.

Lördagen är lite närmre i tiden, så den minns jag. Om än lite suddigt. Då åkte vi till Bromma Blocks för att shoppa och i princip glömde köpa allt vi skulle köpa eftersom vi hade fullt sjå med att jaga efter lillasyster i affärerna. Hon är galet snabb den där lilla och jag något klumpigare och yvigare. Ett tag hade vi full publik och t om två barn till i följetåg som tyckte att det såg ut att vara en kul jaglek. Det var det i n t e.

Min man har en lite annan jaktteknik än jag. Han tar istället jättekliv och går bestämt efter bytet precis som mördaren i skräckfilmerna alltid gör. Det ser lugnt ut, stör inte de andra kunderna och är väldigt effektivt innan han enkelt fångar in sitt protesterande byte i sin famn. Jaja, alla är vi olika. Vi avbröt shoppingen abrupt när båda barnen trillade ur den lilla vagnen som de envisades att båda åka i, och ner i en skrikande och gråtande hög mitt på golvet i köpcentrat. Tack för oss. Vi tar kaffet hemma istället.

På kvällen var jag och mannen på examens- och födelsedagsfest medan tjejerna lugnt och stillsamt höll ställningarna här hemma med barnvakterna farmor och farfar. Det var väldans kul att gå ut på lokal tillsammans som par! Oftast är det tjejkväll eller killkväll på stan eller en parmiddag hemma hos någon, men i lördags var det först fest med middag och + mingel och sen utgång på det. Väldigt lyckat!

Igår startade vi dagen i en stor hög i soffan framför finalen av Australian Open. Storasyster blev så taggad att hon och pappa genast bokade en tid på och spelade lite tennis i hallen. Sen tog vi en tur till Svartsjö slott som ligger på en närbelägen ö och testade deras tårtcafé och slottspark. Heja mig som motstod frestelsen och bara tog en kopp te :) Vi pressade alltså in både socker, frisk luft, historia och kultur på en och samma gång. Bra jobbat familjen H!


 
     Fina Svartsjö slott                                Storasyster är tänd!

Tårtcafé, say no more...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar