tisdag 28 januari 2014

I (skol)valet och kvalet

Sedan en tid funderas det kring skolval här hemma. Jag har inte riktigt fattat att det börjar närma sig storasysters skolstart (förskoleklass/nollan) redan, utan tänkt att det är låååångt kvar tills dess. Men icke. Igår blev hon tilldelad en plats på en kommunal skola och fru fortuna var med oss. Storasyster fick platserbjudande på den skola som ligger ca 200 m bort, på andra sidan skogsdungen bara. Tjohoooo, borde vi kanske ropa, men ändå gnager det lite. Ska man välja den skola som är mest behändig logistiskt sett eller ska man satsa på en skola som ligger en bit bort med ett bra rykte eller kanske rent av en privat? Jag vet inte om jag vill skriva "det var bättre förr"...men det var åtminstone enklare.
 
Man gick i den skola i det område man bodde, och så var det inte mer med det. Grannarnas barn var ens kompisar, och i många fall också ens klasskamrater. Mina föräldrar behövde nog inte ängslas över huruvida deras barn fick en bra utbildning samt en trygg och bra miljö att vistas i. Närheten var A och O.

Är ganska övertygad om att mina föräldrar inte heller tog ledigt från jobb för att fara omkring på öppna hus, kolla upp om elevhälsor höll måttet eller googlade rektorer. Min man kör ett race nu i veckan med öppna hus på skolor i området för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning innan vi bestämmer vår dotters framtid. Ingen press alls.
 
Jag och min man är rörande överens om att vi vill ge våra barn bästa tänkbara utbildning, men hur vet man vad det är? Vi får gå på magkänsla och hålla dörrarna öppna så länge som möjligt. Vi står i kö till en privat montessoriskola som är väldigt populär och tjejernas nuvarande förskola kommer börja med skolverksamhet, men först hösten 2015. Personligen gillar jag små barngrupper och en lugn miljö där alla barn blir sedda och får bra hjälp av lärarna. Men samtidigt underlättar det ju om skolan ligger nära så att barnen kan ta sig till och från skolan själva när de blir lite äldre. Det var ju ett av kriterierna när vi letade hus.

Vi bor på en gata med sex barn födda -08 som alla har fått plats på den närliggande skolan. Det väger tungt. Tänk om en förälder kan lämna alla barn en morgon och så hämtar en annan förälder ett gäng från fritids på eftermiddagen. Sååå lyxigt! Vi bodde långt bort från en förskola tidigare och även om den var jättebra, så var det absolut inte värt tiden i bilen varje dag. Huvaligen!
 
Valfönstret håller öppet till mitten av februari, så än har vi tid. To be continued... 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar