onsdag 11 september 2013

Det hela började med...

Idén om att starta upp en blogg om vårt liv kom egentligen för drygt 1/2 år sedan när jag och familjen tog ett stort steg och lämnade allt vi kände till i stan och flyttade till villa i förorten. Men vart tog sen tiden vägen? Detta ständiga frågetecken, vad händer med all tid? Men nu ska jag minsann ta mig tid att skriva ner vår vardag. Det är ett fantastiskt bra sätt att dela med sig och komma ihåg. Här kommer en liten sammanfattning till dags dato, den 11 september.

Den 31 januari 2013 skrev vi på och fick nycklarna till vårt nya hem. Dagen efter gick flyttlasset. Allt flöt på. Vi hade anlitat en flyttfirma för allt bärande och mina föräldrar var hitflugna för att ta hand om våra döttrar E och T medan vi for omkring som yra höns och körde fram och tillbaka till IKEA. På måndagen därefter var det dags för inskolning på tjejernas nya förskola och de trivdes med en gång. Min mor hjälpte till med inskolningen eftersom jag var tvungen att jobba.
Vilken lycka med sån hjälp mitt i flytt- och jobbkaos!


Vårt nya hem

Det mesta verkade så himla bra tills det efter några veckor in i boendet började droppa från taket på nedervåningen. Ska det verkligen droppa från en spot i innertaket på ett 5 år gammalt hus? Nej, det ska det då INTE göra!

 
         En läckande spot i taket                     "Öppen planlösning" sett från vån 1
 
 
 
Sen började en ca två månader lång process med att finna orsaken till läckan, riva ut golvet på halva övervåningen och taket på nedervåningen. Vårt nya hem blev en byggarbetsplats med svartmögelsporer som flög omkring i luften och utgjorde en fara för våra små. Det var ju inte riktigt så här det skulle bli och vi kunde inte stoppa paniktårarna.

Vårt fd. golv på vån 2


Visst hade vi hört att det alltid är nåt problem med hus, men det trodde vi bara gällde äldre hus med gammal el och läckande takpannor. Men tydligen inte. Välkomna till villalivet fick vi höra!
Tur att vi några veckor tidigare hade tecknat den där superdeluxhemförsäkringenförvillamedextraallt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar