tisdag 24 september 2013

Morgonstund har guld i mund

Den här vyn kan jag leva med. Solen som går upp över ett dimhöljt fält. En ny dag som gryr. Nya förväntningar. Nya krafter. Ny energi.
 
God morgon!
 
Det är utsikten från storasysters rum. Hon fick välja rum när vi flyttade hit och då ville hon ha det med fönster mot fältet. Att vara äldst har sina fördelar. Det kan jag erfara som är yngst av tre. Jag fick ärva kläder, leksaker, cyklar, hade minst rum eller ett genomgångsrum i sommarstugan, jag fick gå att lägga mig först etc.
 
Men om du frågar min storasyster, så tycker hon att jag och vår bror fick mindre strikta tider när vi skulle vara hemma och att vi kom undan med mer saker. Antar att det alltid kommer finnas två sätt att se på saken och båda har förmodligen rätt. Det hade nog varit nyttigt att få prova någon annans skor för en dag, för att se hur det skulle kännas att vara tex storsyskon, lillsyskon eller mellanbarn. Ensambarn eller en i en hel skock. Att vara ensamstående förälder, fattig eller rik. Ja, nog skulle det vara nyttigt alltid. Att vända upp och ner på sin egen lilla värld och sina referensramar. To think outside the box. Tror att man skulle bli mer ödmjuk gentemot livet då.
 
På tal om lillasyster. Det här är dagens outfit. Eller gårdagens faktiskt. Tidigare har hon bara velat ha rosa klänningar på sig, men av nån anledning har hon på sistone börjat bli lite mer medgörlig. Hon protesterar inte lika vilt över mina klädförslag och igår fick jag, utan minsta lilla protest, igenom mitt marina tema. Det kan ha berott på att hennes kompis i spegeln var så snygg att hon ville ha samma kläder på sig. Hur som helst, en milstolpe i vår treårings utveckling.
 
"Dagens"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar