måndag 23 september 2013

Hösthelg

Helgen har verkligen gått i höstens tecken. Vi har höstfixat i huset och i trädgården, tänt höstens första brasa, myst med levande ljus under filtar och kollat film. Jag har planterat ljung medan min man har sågat till stänkskydd (eller vad det kan tänkas heta) till stuprännorna och tätat desamma. Vi rensade de flesta rännorna förra helgen, så nu ska det väl vara fritt fram för en riktig skur. Men fortsatt sol funkar också.
 
I fredags morse kom äntligen våra hantverkare för att bygga staket. Några dagar sena, men vi hade ingen direkt brådska, så det var lugnt. De började gräva hål för staketstolparna i en väldans fart och jag och min man passade då på att smita iväg och fira fredag med en lunch. Men vi hann inte ens sätta gaffeln i maten förrän vårt larmbolag ringde och sa att larmet i garaget hade gått. Vi ringde hantverkarna och de hade letat efter kranen till vattnet i (det larmade och tydligen olåsta) garaget så att de kunde blanda cement till att gjuta stolparna med. Stackarna, de måste blivit vettskrämda! Eftersom vi inte var långt hemifrån, körde min man hem för att larma av och fixa med vattnet. Kvar blev jag i solen.
 
                 Virke                                        Mitt lunchsällskap försvann i all hast
 
Nog för att hantverkarna var sena, men det tog de igen i effektivitet. Staketen står nu färdiga efter bara två dagar. Två dagar på två man. Otroligt duktigt! Och nöjda blev vi också. Nu blir nästa projekt att riva räcket på altanen, bygga trapp och sätta upp ribblor istället för kors. 
 
Baksidan mot gångstig

Framsidan mot gatan
 
Tillbaka till fredagen. Storasyster älskar verkligen att dansa och i fredags började hon på dans. Jag var lite tveksam till hur det skulle gå efter som hon inte kände någon där, men det var inga problem, Hon var helnöjd! Sen slutade hon inte att dansa på hela dagen utan dansade hela vägen i säng. E-Type och Lady Gaga är favoriterna för tillfället. Lite Sean Banan slinker väl också ner.
 
Bra fotarbete!                                         Vätskepaus
 
När det blev lugnt i huset, tittade vi på Idol. Sen var det dags att vika in hovarna, trodde vi. I samma stund som jag tände en utelampa, sa det pang och hela huset slocknade. ALL el gick. Inte bara i ett rum, utan hela huset. Jordfelsbrytaren hade inte löst ut och vi kunde inte hitta felet i elcentralen. Vilken elektriker ringer man en fredagskväll vid 23? Kan man knacka på hos händiga herrn i grannhuset? Snilleblixt: vi ringer vårt elbolag. Sagt och gjort. Det visade sig att Fortum hade en dygnet-runt-jour som var toppen! De klurade ut att det nog var en andra jordfelsbrytare alt. en säkring i den yttre elcentralen som hade gått. Jaha, finns det en sån? Jodå, vi hittade två centraler till varav en satt på utsidan av garaget. Mycket riktigt hade jordfelsbrytaren slagit ut där och vips så var elen igång igen. Tack Fortum!
 
 
  En liten TV framför vår trasiga TV                Min händiga man fixade elen

På lördagen inventerade jag vinterkläderna och kollade vad som var för litet. Sen drog vi ut på vinterklädjakt. Jag vet, det verkar tidigt, men tydligen har det redan börjat bli slutsålt på vissa storlekar i några butiker. I september redan! Inte klokt. Men nu har tjejerna i alla fall fått ihop en bra garderob inför hösten och vintern. Det är bara ett par vinterkängor till storasyster och några varma vantar och underställ som ska kompletteras. Nu ska jag verkligen försöka skänka bort och sälja lite gamla vinterkläder som mest ligger och tar upp plats.  
 
Fodrade regnkläder och vinterkläder i en enda röra
 
Sen åkte vi hem till några vänner som bjöd på picknick vid sjön, en massa lek och god middag på det. En riktigt bra dag!


 
    Barnvagnsligan                                På en sten vid en sjö i en skog

 I söndags vaknade jag till en doft av brasa. Min man hade smugit iväg på morgonen och köpt ved och satt igång en brasa. Till på köpet stod han och lagade scrambled eggs. Vilken man! Det blev en riktigt bra start på dagen!

Brasan vann över Bolibompa

Sen blev det bilbarnstolsshopping till nya bilen och handlande av lite annat smått och gott. Chokladbullar bland annat.

Mums med fika!
 
För att runda av helgen vågade jag mig på att göra en söndagsstek för första gången med potatis, gräddsås, gelé och äppelmos. Det var som sagt första, men inte sista gången jag gjorde det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar