tisdag 1 oktober 2013

Storstädning på schemat

Vid frukosten i lördags utbrast storasyster:
"- Mamma, jag vet! Kan vi inte städa huset varje lördag! Allihop."
Alla tyckte att det var en utomordentligt bra idé utom lillasyster som muttrade nåt om att hon minsann inte tänkte städa. Hon ville istället leka med Barbie. Men det var tre mot en, så det blev städning. Storasyster släpade med sig en motsträvig lillasyster upp till ovanvåningen och stängde dörren till sitt rum. Mannen tog tag i den nyinförskaffade högtryckstvätten och gick lös på altanen och jag fattade vår nyfixade centraldammsugare som har haft ett trasigt kretskort sen dag 1. Så lite uppspelt måste jag erkänna att jag var över att få premiärstäda med alla nya munstycken. 
 
 
 
 
Oj, vilken skillnad det blev på trallen! Att vi inte skaffat en högtryckstvätt tidigare!? Det har stått där på inköpslistan ett bra tag nu, men det är ju alltid någonting annat man behöver mer. Hus alltså!

Åter till tjejernas städning. Storasyster hade städat hela sitt rum jättefint och naturligtvis städat lillasysters också. Hon är allt ett riktigt "neat freak" storasyster. I like! Tydligen var det i alla fall ansträngande att inte städa, för lillasyster blev trött och somnade. På golvet. Tur att det var rent i alla fall.

 
Vi har också varit sociala och hemma hos några vänner för lek och middag. De bor i värsta fina Villa Villerkulla och det är så mysigt! Jag älskar verkligen hur de har fått till den där myskänslan - både inne och ute. 
 
 
                                                                          Punchverandan är såååå fin!
 
Tjejerna lekte med deras dotter som är jämngammal med lillasyster och röjde ordentligt bland alla fina leksaker. Det såg nästan ut som en bomb släppts i samtliga rum när vi lämnade. Hoppas vi får komma tillbaka... De bjöd också på en jättegod hemlagad äppelkaka från äpplen i egna trädgården och innan vi åkte hem, fick jag plocka med mig äpplen hem - lyx!
  

 
 

Vad göra med alla goda äpplen? Mos? Paj?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar