torsdag 13 mars 2014

Inspirera mera

Nu när storasyster har kommit in i ett lässtim så känner jag att jag gärna vill uppmuntra det på ett så bra sätt jag kan. Jag tyckte aldrig riktigt om att läsa när jag var liten, speciellt inte högläsning i klassen (hua!). Antagligen för att jag inte var så bra som min klasskompis Karin Johansson. Hon var en klippa på att läsa! Fort gick det och rätt blev det. Inte stakade Karin sig på några ord inte.

Därför är jag lite extra stolt över att min 5-åring redan skriver och läser både ord och meningar. För att inte tala om lillasyster som skrev hela sitt namn för första gången idag! Om och om igen.

Så min tanke är att fånga in tjejerna på uppstuds och att de ska bli lika självsäkra och duktiga i läs- och skrivkonsten som Karin. Så nu ska här uppmuntras och inspireras - i lagom dos.

Vi läser mycket och de har redan sina bokstäver på sina rum, bokstavstabletter att äta på, alfabetsböcker att läsa mm.


 

Så nu tänkte jag att lite pedagogisk inredning i rummen skulle kunna vara på sin plats. En av de här fina tavlorna från Hildas hem eller Isa form kanske skulle vara nåt.

AaBbCc, Hildas Hem                              Alfabet, Isa Form

 

Eller varför inte ett bäddset med alfabetet?
 
 
Alfabetet, Jotex                              Design letters by Arne Jacobsen
   

 Eller festliga väggklistermärken att klistra upp på dörr, väggar och fönster.


Vi får se vad det blir till slut. Tjejerna ska förstås få vara med och bestämma och då kanske mina pedagogiska planer helt omkullkastas. Högst troligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar