måndag 31 mars 2014

Folkfest inte folkmord!

Egentligen hade jag tänkt skriva om vilken bra helg vi har haft med mycket fix med hus och trädgård, försäljning av gammal och inköp av ny studsmatta, plantering, cykling och lek med grannar, fina vänner på besök och härligt väder. Jag hade tänkt skriva om känslan när lillasyster i lördags tittade på mig med sina glittrande bruna ögon och med glädje i rösten sade:
”- Vilken jättemysig måndag vi har haft idag!” (måndag=lördag)



Tussilagos och utefika på den nyoljade altanen


Lillasyster med bästa L och hopp i nya studsmattan

Men det känns så banalt med härliga vårklyschor när allt man hör och läser på nyheterna är att en småbarnspappa som gillade fotboll igår blev ihjälslagen mitt på blanka dagen. En pappa med små barn som kommer fråga om och om igen när pappa kommer hem. Och mamman får förklara att pappa blev ihjälslagen för att han hade ”fel” färg på halsduken. Jag mår fysiskt illa.

www.dif.se
För mig är våren förknippad med Allsvensk fotboll (Inte DIF eller HIF). Premiären är ett lika tydligt vårtecken som tussilago och skrapsår på små knän. Jag har sedan jag kan minnas, alltid gått på fotboll denna årstid och känt vårsolen värma i ansiktet. Det har varit folkfest och glädje. Visst, jag måste erkänna att jag inte alltid var där för bara fotbollens skull. I tonåren lockade annat på läktaren, mer än på plan. Min bror brukade retas och fråga om jag såg nåt av matchen när jag hade blicken mot det där killgänget på läktaren mest hela tiden. Ok då bror, visst hade du delvis rätt i det, men jag var faktiskt där för att kolla fotboll också.

Visst dör det massor med oskyldiga människor i krig och svält varje dag, och det är fruktansvärt men det är så svårt att greppa. Det som hände igår var så verkligt och grymt. Oprovocerat. Det var här och nu. Det kunde varit precis vem som helst.
Låt fotboll få vara glädje, folk- och familjefest. Inte fylla, slagsmål och död. Måtte polisen få fast förövarna och att de blir dömda till ett riktigt straff. Livstid på ”Bangkok Hilton” eller en håla i Afghanistan hade kanske varit nåt? Våld föder våld och vem vet var detta kan sluta i för hämndaktioner om inte polisen och samhället sätter P för det. Det vågar jag inte ens tänka på.

Jag vill att mina barn ska växa upp och kunna gå på fotboll i vårsolen med vilken halsduk de vill och titta på fotboll (eller på läktaren) utan att frukta för sina liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar