onsdag 19 februari 2014

Vabruari

Vabruari är här igen. Årets sjukaste månad. Det märks verkligen på barngrupperna på förskolan. Mer än hälften är borta. De flesta ligger hemma med magsjuka.

Dessutom är sociala medier fulla av bilder på sjuka barn med bildtexten "Vabruari" efterföljd av en ledsen gubbe :( Det går inte att missa att vabruari är här.

När jag i morse möttes av den här lappen på förskolans dörr, kände jag för att vända på klacken och ta med mig tjejerna hem igen.


Vi ska på fjällsemester i nästa vecka och vill verkligen inte ställa in på grund av sjukdom!

För en tid sedan, var det någon som frågade mig om våra barn var friskare nu när vi flyttat ifrån stan. Efter lite betänketid insåg jag att så nog var fallet och funderade vad det kunde bero på. Det var inte så svårt att komma på.

Förskolelokalerna är större här än i stan, barnen är ute mycket mer, går i skogen, får frisk luft och barngrupperna är mindre. Så svaret är: javisst är barnen friskare nu än tidigare.

Visst, en och annan magbacill har vi åkt på under vintern men de har gått över ganska snabbt. Än så länge (peppar, peppar...) inga förkylningar, influensa eller annat. Hoppas att vi klarar oss hela vintern. Det blir till att äta apelsiner och knapra vitpepparkorn så det står härliga till framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar