onsdag 5 februari 2014

Tack "Doktor sol"

Igår var det internationella cancerdagen och dagen till ära återuppstod doktor Mikael Sandström i TV4:s Nyhetsmorgon där han pepparkaksbrun predikade om hudcancer.

Sociala medier formligen svämmade över av tyckande kring detta och jag kan inte låta bli att förundras. Eller kanske förskräckas. För även om han är doktor och säkert vet vad han pratar om, blir det hela väldigt tragikomiskt när han precis varit i Thailand och toksolat. Det blir liksom svårt att ta honom på allvar och det luktar dubbelmoral lång väg. Jag är ingen expert i ämnet hudcancer. Inte alls. Så jag kollade upp fakta.

Jag vet nu att hudcancer består av tre olika typer varav Malignt melanom är den farligaste och orsakas av solens UV-Bstrålning. Det är också den dödligaste formen av hudcancer och den har ökat drastiskt under de senaste åren. Speciellt bland unga (ca 40-50 år). Tack Wiki!

Jag som är uppväxt på det glada 80-talet då man tog kylbalsam blandat med Nivea på en rödbränd ömmande rygg istället för att förebygga med kläder, kan inte annat än bli nervös. Hemma hade vi t.o.m. ett solarium där hela familjen turades om att bli syntetiskt solbruna och "fräscha" i januari.

Vidare tog jag mig igenom 90-talet med kokosolja och ett soldyrkande som t.o.m. kunde få "Doktor sol" att blekna. För att på 2000-talet formligen gömma mig under parasollet med resultatet att jag mer liknade en Smurf än en levande människa (minus det blå). Är det för sent för mig tro? Ligger det något otäckt och pyr i mina celler och bara väntar på att bryta ut? Hoppas verkligen inte det. Enligt Mikael Sandström tillhör jag snarare hudtyp 3 som verkar tåla solens strålar någorlunda bra. Jag vill gärna tro att han har rätt, men vågar inte lämna det där.

Så tack Mikael för att du stack ut din pepparkaksbruna haka och skapade debatt i sociala medier om detta så viktiga ämne som nu har fått mig att boka en tid för att kolla upp mina leverfläckar i nästa vecka. Better safe than sorry.


Före och efter resan. Svårt att ta karl´n på allvar, eller hur?

Not: Mina barn är totalt övertäckta av solkläder, kepsar och har knappt ens sett en endaste liten solstråle under sina "tält" trots att vi har bott utomlands i ett solrikt land. Kalla mig nojig, men det gör i alla fall att jag kan sova bättre om natten.

1 kommentar:

  1. Vart har han rest och hur länge? Han har ju åldrats 10 år och blivit pepparkaksgubbe på köpet...
    Räkna inte in hela familjen i Ert solariedyrkande!

    SvaraRadera