fredag 2 maj 2014

En mus i vårt hus!

 
Tidigare i veckan tyckte jag mig se en liten brun skugga svepa över golvet ute i garaget. Min första tanke var att det kanske var ett blåsande löv men musfällor införskaffades för säkerhets skull. Vi placerade ut dessa med ost och korv i men varje gång vi kollade var betet borta och fällan tom. Tills idag. Då hade vår lilla garagemus ätit sin sista wienerkorv. Tyvärr var det jag och tjejerna som upptäckte vår lilla inneboende som hade kalasat på fågelfrön hela vintern. När hysterin hade lagt sig, min man modigt hade tömt fällan och fågelfröna var uppsopade tog jag min symaskin och gick in i huset igen. Bara för att upptäcka musens lilla gömställe. I min symaskin!!!



R.I.P husmusen                                   1 r.o.k i brf Symaskinen

Under huven och inne i själva plastkåpan som sitter inuti hade hen gjort de mysigt och ombonat bland trådar och pressarfötter. HUR i hela friden musen hade lyckats ta sig in och ut ur de smala, SMALA springorna förstår jag då rakt inte. Men det hade den tydligen gjort för där låg torkat gräs, fågelfrön blandat med muslort. Nice bajs!

Lillasyster tyckte att musen hade varit oförskämd som faktiskt inte hade "pipat" oss om lov innan hen åt upp våra fågelfrön och byggde bo i min symaskin. Och det måste man ju hålla med om. Klart man måste pipa/fråga först.

Så nu blir det till att sanera garaget och se om det gömmer sig några fler ockupanter där inne. Som bekant kommer en mus sällan ensam. Eller var det olycka? Same same.

Trevlig helg alla. För vår del står det musjakt på schemat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar