måndag 29 september 2014

Vad blir det för mat?

Denna ständiga fråga från barnen och alltid samma ständiga svar från mamman:
"- Jag vet inte. Vi får se...".

Och jag VET verkligen INTE. Jag har helt tappat matinspirationen och barnen har genomskådat mitt försök till variation av kosten genom att byta ut makaroner mot tagliatelle eller fjärilspasta och köttfärssåsen mot falukorv eller köttbullar.

"- Jo då mammas älsklingar, det är stor skillnad på makaroner och fjärilspasta. Inte alls samma sak."
Så igår bad jag tjejerna att hjälpa mig med en veckomatsedel. Fiffigt, eller hur?! Då borde ju alla bli nöjda eftersom de har varit delaktiga i beslutet och jag får möjlighet att planera inköpen.

Önskemenyn lyder som följer:
Måndag: Nässelsoppa (jaha, var hittar jag nässlor i slutet på september? Funkar tistlar lika bra tro?)
Tisdag: Pannkakor
Onsdag: Chili con carne
Torsdag: Plättar (Lillasyster ville egentligen ha pannkakor igen men jag sa att det går inte, varpå hon valde plättar...same, same)
Fredag: Pancakes (storasyster tänkte till och menade att det inte alls var samma som pannkakor...)
Lördag: Laxpasta (Lillasysters förslag var godis med crème fraiche, pannkakor och blommor (?))
Söndag: Korv stroganoff utan lök

Även om kanske inte allt är genomförbart så fick jag ett hum om vad de vill ha och de fick känna sig delaktiga i den demokratiska processen. Win, win!

Helgen i övrigt: Storstädning i skrymslen och vrår jag inte visste fanns, gymnastik, sol, middag med grannarna, födelsedagskalas på Cosmonova, självgaddning av lillsyster (igen!), vårlöksplantering och thaimiddag.

IMAX-film på Cosmonova                      Lillasyster har tatuerat sig igen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar