torsdag 29 januari 2015

Problem är till för att lösas

Vi har ett problem i familjen. Säkert ett extremt ovanligt problem som ingen annan småbarnsfamilj alls känner igen men jag vill ändå ventilera det: atthinnalämnapåkläddamättaochgladabarnpåskolan I TID!
Jaså, känns det igen?!

Vi har tydligt uttalade morgonrutiner här hemma för att morgnarna liksom ska flyta på så där smidigt som i frukostreklamen. Men det verkar bara vara jag som riktigt är med på dem. Jag menar, hur svårt ska det vara? Det handlar inte om hjärnkirurgi direkt. Bara lite kiss och tandborstning. Men det verkar vara nog så svårt för våra små diamanter ibland.

Just när allt flyter på och när vi precis tror att vi ska klara det inom tidsplanen, så stöter vi på patrull med fel färg på vantarna, en knölig strumpa eller för den delen, inga strumpor.

Så därför har vi fr.o.m. idag en ny morgonLEK (pedagogiskt va?) som handlar om att man ska genomföra sex delmoment varje dag innan man lämnar huset. Och för varje genomfört moment, får man flytta en liten bild som symboliserar momentet man nyss klarat av.

Låter det krångligt?

Nja, egentligen är det ganska enkelt. När man har kissat, flyttar man toalettbilden till rätt plats, när man har ätit frukost samma sak osv. tills alla bilder är på rätt plats.

Idag var vi klara 20 min INNAN ordinarie avgång så när storasyster var halvvägs nere i sin overall, fick jag stoppa henne och placera henne snyggt framför TVn en stund till. Fantastiskt effektivt måste jag säga!

Så framöver kommer vi aldrig störta ut ur huset med andan i halsen och soppåsen i handen på väg till skolan istället för barnens ryggsäckar. Nähe då, inte vi inte. Vi kommer småtrallande göra hoppsasteg hela vägen till skolan och sansat glida in i lokalerna med välkammade, mätta och glada barn i god tid. Sen kommer vi pussa deras äppelröda kinder (som inte har rester av tandkräm kvar) och glatt vinka adjö...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar